O sistema de financiamento xerou un déficit a sanidade, educación e servizos sociais de 1.541 millóns en 2022

O artigo 158.1 da Constitución española considera a sanidade, a educación, as pensións e os servizos sociais como servizos públicos fundamentais e, precisamente, por iso o sistema de financiamento en vigor distíngueos do resto das competencias asumidas polas comunidades autónomas.

O déficit xerado pola sistema de financiamento tense incrementado desde 2009. (Foto: Arxina)
photo_camera O déficit xerado pola sistema de financiamento tense incrementado desde 2009. (Foto: Arxina).

O investimento sanitario, educativo, en servizos sociais e pensións sumou en 2022 un total de 8.551 millóns de euros e representou o 68,1% do total do orzamento galego desa anualidade. Segundo os datos da liquidación das contas públicas galegas achegados polo Ministerio de Facenda, a Xunta da Galiza destinou a financiar a sanidade 4.922 millóns de euros, a educación 2.709 millóns de euros, a servizos sociais 912 millóns de euros e ás pensións non contributivas 7 millóns de euros.

O sistema sanitario concentra a contía máis elevada dos fondos destinados á prestación dos servizos do sistema de benestar. A súa maior parte destínase a remunerar o persoal, mais outras cantidades importantes están dirixidas a cubrir o gasto sanitario e o mantemento e funcionamento dos centros de saúde e hospitais. Nesta liña, sumou o 39,2% do orzamento galego. As partidas dirixidas ao funcionamento do sistema educativo responden a unha lóxica de gasto semellante, representando nesa anualidade o 21,5% do monto das contas públicas.

Os custos dos servizos

As partidas dedicadas ao financiamento dos servizos sociais e das pensións non contributivas supoñen unha cantidade moito menor nas contas galegas. Así, no primeiro caso, incorpóranse, entre outros, os fondos dedicados a financiar o sistema de dependencia e as políticas para menores, cun 7,2% do total do orzamento galego de 2022. As partidas destinadas a garantir a prestación das pensións non contributivas significaron o 0,05% dos orzamentos galegos do exercicio de 2022, o último liquidado polo Ministerio de Facenda.

A liquidación do sistema de financiamento de 2022 desvela que o Goberno do Estado transferiu á Galiza nesa anualidade 7.010 millóns de euros para sufragar a prestación dos servizos sanitarios, educativos e de dependencia, que conforman os piares básicos do modelo de benestar. A contía transferida ao Executivo galego pola facenda estatal para financiar estes servizos representou o 45,5% do total do recadado pola Administración Estatal da Axencia Tributaria (AEAT) no país, cuxa cifra final alcanzou un mínimo de 15.385 millóns de euros.

O déficit de 2022

O economista Xosé Díaz, presidente da Comisión de Economía e Facenda do Parlamento galego na V lexislatura (1997-2001) e autor de ensaios como As contas que nos contan (publicado en Sermos Galiza S.A.) e Autogoberno e sistemas de financiamento (publicado en Laiovento), cifra no seu recente traballo Os resultados da liquidación do réxime común ou das "rexións" en 2022 o déficit xerado polo modelo de financiamento vixente á sanidade, á educación, ás pensións e aos servizos sociais galegos en 1.541 millóns de euros.

Os datos achegados por Díaz para 2022, procedentes da liquidación do sistema de financiamento dese ano, a última elaborada polo Ministerio de Facenda, sitúanse na tendencia dos últimos 15 anos.En 2021, o Goberno galego dedicou 8.337 millóns a financiar as prestacións sanitarias, educativas, sociais e de pensións, mais o Estado só transferiu á Administración galega 6.269 millóns para custear estas prestacións, xerando un déficit de 2.068 millóns aos servizos públicos fundamentais.

O saldo para o sistema de benestar galego destes 14 anos de vixencia do actual modelo de financiamento é negativo. A este respecto, Díaz apunta a Nós Diario que “o déficit xerado polo sistema de financiamento nos servizos públicos fundamentais, aqueles considerados como tales polo artigo 158.1 da Constitución española, ascende a 22.188 millóns de euros no período comprendido entre 2009, ano de entrada en vigor do actual modelo de financiamento, e 2022, último ano do que contamos con datos liquidados polo Ministerio de Facenda”.

Díaz explica que “ao non tomar en conta o custo real das competencias, o principio de suficiencia fai augas por todas as partes”. Precisamente o principio de suficiencia é un dos eixos teóricos básicos do actual modelo, dirixido a garantir os recursos necesarios para financiar o custo real das competencias que fan parte do autogoberno. Neste punto, Díaz engade que “o defecto do principio de suficiencia é a utilización da chamada poboación axustada como equivalente ao custo das competencias do autogoberno”.

Consello de Contas

Os estudos elaborados polos organismos públicos destacan, tamén, o déficit que o sistema de financiamento crea á sanidade, á educación e aos servizos sociais galegos. Así, o Consello de Contas, no informe de fiscalización da Conta Xeral da Galiza de 2020, advertía da “insuficiencia do actual modelo para proporcionar os recursos financeiros necesarios para a cobertura das necesidades de gasto" dos servizos da súa competencia”.

O Consello de Contas remataba en 2020 considerando "de urxencia" a aprobación dun novo modelo que solucione estas insuficiencias, "en consonancia cos elementos diferenciais que concorren na prestación dos servizos que realiza a nosa Comunidade Autónoma". A este respecto, o propio conselleiro de Facenda, Miguel Corgos, cifrou en 2022 no Parlamento da Galiza os sobrecustos na prestación de servizos derivados só da dispersión poboacional en 500 millóns de euros anuais.

O Estado causou en 14 anos un furado de 22.188 millóns ao sistema de benestar da Galiza

Xosé Díaz sitúa o déficit xerado polo sistema de financiamento nos servizos públicos fundamentais galegos entre 2009 e 2022 en 22.188 millóns de euros. Segundo recolle no seu traballo Os resultados da liquidación do réxime común ou das "rexións" en 2022, tomando como base os datos fornecidos para o período polo Ministerio de Facenda, o saldo negativo máis desfavorábel deuse en 2009, onde o déficit alcanzou 2.977 millóns de euros, e o máis favorábel en 2018, cando o déficit marcou 1.025 millóns de euros.

O Consello de Contas da Galiza, nun informe presentado en maio de 2024 baixo o título de Informe sobre os resultados para Galiza do sistema de financiamento das comunidades autónomas do réxime común, chegaba a unhas conclusións moi semellantes. Neste caso, o órgano fiscalizador galego cifraba o déficit xerado polo sistema de financiamento na sanidade, na educación, nas pensións e nos servizos sociais galegos para o período de 2009 a 2021 en 19.956 millóns de euros.

O órgano fiscalizador sinala no documento remitido ao Parlamento da Galiza que “a determinación das necesidades de gasto a financiar polo sistema é o outro dos elementos chave do modelo” e denuncia que “con todo, esta determinación non se realiza en función do custo efectivo dos servizos, para o que, por outra banda, existen carencias na información dos sistemas contábeis das comunidades autónomas, senón dun indicador, poboación axustada que no deseño actual non reflicte as necesidades reais das competencias autonómicas”.

Comentarios