Contracultura

Inés López: "Acuruxar é unha palabra que empregamos moito para falar da aperta, do escudo defensivo"

Inés López (Foxos, Pedrafita do Cebreiro, 1980) vén de publicar Acuruxar (Medulia Editorial), un poemario construído como un exercicio de autoexploración ao longo da vida da autora.
Inés López
photo_camera A poeta Inés López traballa como médica de urxencias. (Foto: Nós Diario)

—Acuruxar é o seu primeiro poemario, mais como comezou a escribir poesía?
O meu primeiro contacto coa poesía foi cando tiña nove anos. Resultei premiada nun certame no que participaban distintos colexios e o premio entregoumo Manuel María. Despois diso comecei a ler poesía de maneira máis intensa e ao longo da adolescencia seguín escribindo para reflectir problemáticas sociais, distintas formas de vida e demais. 

Agora, con 40 anos decidín que era o momento de facer algo con este traballo. Pasei por un proceso persoal de enfermidade e nos meses que estiven na casa recuperándome fun madurando os textos e dándolles forma. Hai poemas que foron escritos hai 10 anos e que agora están vistos desde outro prisma. Quizais nun comezo había moito sentimento e agora hai máis compromiso como sociedade, porque ao final a poesía é unha forma de relacionarse co mundo e de expresar literariamente as reivindicacións.

É unha ferramenta para salvarnos das présas que ocupan toda a nosa sociedade, porque o poema require que a persoa que lea teña tempo para reflexionar e interpretar. Tamén quero reivindicar moito o papel das mestras rurais da década dos 90. Eu fun educada nunha escola unitaria e os primeiros libros que chegaron ás miñas mans foi a través de Isabel, unha mestra cun gran espírito de loita que revolucionou os centros nos que estivo. Ela reivindicaba o amor a terra, o coñecemento dos animais que vivían na nosa contorna e a lectura. 

—Como abordou este exercicio de autoexploración?
Unha vez que comezas a ler poesía con atención dáste de conta de que os poemarios teñen un fío condutor. Acuruxar, neste caso, aborda a miña vida desde os cero até os 40 anos. O primeiro poema é "A palabra" e, a medida que van pasando as estacións, chega a facer poema, a facer un escrito. Como a vida mesma, que xorde dunha semente. E así pouco a pouco, a medida que pasan os poemas, dámonos de conta de que non era tan difícil vivir, o que pasa é que nos complicamos e nos esquecemos de desfrutar das cousas pequenas. 

Quería transmitir que temos que buscar a maneira de salvármonos como sociedade. Hai algúns dos poemas que foron escritos despois da pandemia, mentres traballaba en urxencias no hospital Álvaro Cunqueiro de Vigo. Tivemos unha oportunidade de reconducir o mundo, e temos que facelo entre todas as persoas que vivimos nel.

Claro, isto tamén me deu unha forma distinta de entender a enfermidade e a morte e de enfrontarme a elas. Un dos poemas foi escrito para unha amiga que pasou un cancro, mais con 40 tocoume vivilo a min e acabei por verme reflectida. Até o de agora a miña escrita foi unha reflexión de vida e un convite a deternos no pequeno, mais a idea é continuar escribindo e poder abordar os poemas desde outros prismas. 

—Transmite ideas coas que outras persoas se poden identificar?
Totalmente. Ao final, todo o mundo ten os seus medos, aínda que estes se manifestan dunha ou doutra maneira. No poemario tamén está moi presente a figura da nai e creo que independentemente da relación que teñamos coa nosa propia nai, este sentimento pode extrapolarse a outras cousas, como o sentimento pola terra, a lingua, a sociedade que nos alberga, as amizades... De aí o nome do poemario, Acuruxar, unha palabra que empregamos moito na montaña para falar da aperta, o abrigo e o escudo defensivo contra o exterior.

Comentarios