Contracultura

Luca Chao: "Nomearnos é o primeiro paso para existir e nomearnos na nosa lingua éo moito máis"

Luca Chao, investigadora e doutora en Ciencias Sociais e do Comportamento, publica o seu primeiro libro, Feminismo en cen palabras (Galaxia). Chao aborda cuestións como as distintas correntes do pensamento feminista, a súa presenza nos medios ou mesmamente a lingua, xa que como ela di, “do mesmo modo en que a lingua modula a forma en que pensamos, ten que modular a forma en que pensamos o feminismo”. 
A luguesa Luca Chao é especialista en Migracións Internacionais e foi deputada no Parlamento da Galiza (Foto: Asís G. Ayerbe).
photo_camera A luguesa Luca Chao é especialista en Migracións Internacionais e foi deputada no Parlamento da Galiza (Foto: Asís G. Ayerbe).

Como xurdiu Feminismo en cen palabras?

En outubro de 2021 comecei a traballar como profesora no Mestrado universitario en Igualdade, Xénero e Educación (USC) e tiña que dar clase de teoría feminista. Nese momento pensei que o gran reto cando abordas calquera corpus teórico é dominar os conceptos chave, porque moitas veces abordamos autoras ou conceptos moi elevados sen ter os coñecementos básicos. Propúxenlle ao alumnado pensar un dicionario colectivo que nos axudase nisto e que tamén puidese ser un libro divulgativo que lle interesase a calquera persoa que quixese iniciarse no pensamento feminista.

A idea era que servise como dicionario, mais tamén como porta de entrada ao feminismo para que as persoas do común poidan comprender os termos que manexamos. 
O que pasou é que o meu tempo como profesora foi menos do que planificamos no seu momento e fíxose imposíbel que o fixéramos colectivamente, polo que acabou sendo un traballo individual. Con todo, a primeira tormenta de ideas sobre cales tiñan que ser esas palabras foi con elas. 

Nesta vía de entrada ao feminismo, hai oco para as distintas correntes? 

Por suposto. Estariamos a ser moito máis exhaustivas e precisas coa linguaxe de falarmos de feminismos, en plural. Porque malia que o que ocupa 99,99% do espazo público sexa o feminismo hexemónico, occidental e branco hai moitas outras correntes que eu, cando menos, tratei de enunciar, como o feminismo decolonial, o feminismo negro ou o tradicional feminismo radical. Con todo, advirto tamén nun primeiro momento de que é moi difícil ser exhaustiva na súa denominación e o que se pretende enunciar é que hai moitos camiños para aproximarse ao pensamento feminista. 

Ollo, que isto non quere dicir que o feminismo sexa o que eu quero. Do mesmo modo en que o marxismo non é unha cousa que invento cando me ergo pola mañá, o feminismo decolonial non é algo que saques da manga. Hai autoras moi reputadas que levan anos escribindo e contribuíndo ao debate teórico para que saibamos como se pode abordar o feminismo desde moitos puntos de vista.

Ademais, para min, abordalo en plural tamén ten moito interese desde o punto de vista da nosa propia identidade. Escribir un libro feminista en galego é unha forma de reivindicar que dentro do feminismo hexemónico hai periferias. 

Como intersecciona a lingua con estes conceptos?

É unha cuestión fundamental. O feminismo leva décadas insistindo en que nomearnos é o primeiro paso para existir e penso que nomearnos na nosa lingua o é moito máis. Do mesmo xeito que a lingua modula a forma en que pensamos, ten que modular a forma en que pensamos o feminismo. Por iso é importante que teñamos palabras propias e mesmo algún deses cen conceptos que propoño son provocadores no sentido de que non están recoñecidos nos dicionarios oficiais. Con todo, son palabras que precisamos e que haberá que pensar colectivamente. 

Temos moita marxe para popularizar palabras propias que permitan a comunicación dixital na nosa lingua e penso, por exemplo, nun concepto que eu non utilizara mais que rastreei a través das redes sociais de activista que é o de ‘pito podre’.

Por outra parte, o feminismo xa de por si é periférico en todos os espazos de opinión, mais mesmo en momentos como o actual nos que ocupa o debate público e nos que as tertulias se ven obrigadas a levar mulleres penso que temos que preguntarnos cantas destas mulleres opinan sobre temas que non estea vinculados directamente ao feminismo.

E indo máis aló, cando chaman feministas, cantas delas opinan desde algún lugar que non sexa Madrid? Penso que temos que facer un chamado de responsabilidade aos medios de comunicación. 

Máis en CULTURA
Comentarios