Contracultura

Xisela Franco: "En 'Atalaia/Piueiro' está ese elemento de loita que teñen as mulleres do mar, que na Galiza é moi forte"

Xisela Franco, profesora adxunta de Belas Artes na Universidade de Vigo, é a directora de Atalaia/Piueiro, unha peza documental que nace no marco do proxecto Atlantic CultureScape e que recolle parte do patrimonio inmaterial da Guarda da man das redeiras e dos carpinteiros de ribeira. Franco aborda a complementariedade da investigación académica e das propostas poéticas máis arriscadas, que, como ela di, “permite chegar ao público de forma simplificada”.
A profesora e directora Xisela Franco. (Foto: Mar Caldas)
photo_camera A profesora e directora Xisela Franco. (Foto: Mar Caldas)

—Como chegou a súa participación ao proxecto Atlantic CultureScape?
Chamáronme para achegar un elemento audiovisual que complementara a súa investigación sobre o patrimonio inmaterial da Guarda. Decidimos focalizarnos en dúas profesións ancestrais coa Asociación de Redeiras do Baixo Miño Atalaia e coa Asociación de Embarcacións Tradicionais O Piueiro. Isto permite chegar ao público de forma simplificada, mais por outra banda, a miña proposta tamén ofrecía unha mirada máis arriscada dentro dos grupos de investigación, posto que non era tan didáctica ou xornalística.

Eu tiña a intención de levar a peza a un ámbito máis dentro do cinema de autor e artístico que practico, e desta maneira chegamos a unha aproximación cunha mirada máis poética e de observación que ten que ver co feito de estar alí, de compartir tempo con esa xente. Este tipo de propostas axuda a que se comprenda que unha aproximación poética tamén é coñecemento.

—Finalmente, son dúas pezas nunha. Como conviven as dicotomías terra e mar e o feminino co masculino?
A miña maneira de traballar é de proceso, un tipo de cinema no que vas creando a propia historia mentres estás traballando nela. A pretensión inicial era crear dúas pezas mais durante a rodaxe e, especialmente, durante a montaxe, queríamos ver como funcionaban xuntas. Ao final tiñamos un tipo de traballo de cámara máis estático e cunha personaxe principal feminina única, a redeira Marina Álvarez, e cunha profesión que desaparece; e unhas imaxes en movemento, no mar, protagonizadas por un colectivo de homes.

Claro, había que ver o resultado a nivel estético, porque ese diálogo pode desenvolverse a nivel conceptual, mais tiñamos que tomar distancia suficiente como para ver se funcionaban a modo de díptico.

—A propia Marina pon voz ao escaso recoñecemento que ten o seu labor.
Ela fala da necesidade de facer un relevo xeracional para que o oficio non morra, mais tamén é interesante a reivindicación que fai e que non é só das redeiras, senón de todas as mulleres que desenvolven oficios relacionados co mar como as mariscadoras.

É un pouco a loita polos seus dereitos, a profesionalización do oficio que elas protagonizaron e que comezou coa pretensión de erradicar o furtivismo e rematou cunha serie de recompensas como a de lograr un salario máis xusto. Por que as mulleres redeiras non cobran o mesmo que os homes redeiros? Está ese elemento de loita que teñen as mulleres do mar e que, ademais, no caso da Galiza, é moi forte, polo que teñen tamén unha presenza importante nas asociacións de todo o Estado español.

—A loita para evitar a desaparición tamén está presente nos carpinteiros de ribeira.
Eu non puiden estar na rehabilitación do volanteiro, mais o patrón do Piueiro, Tito Chirro, e os demais contáronme todo o proceso, no que se involucrou a xente da Guarda e tamén dos montes comunais. O seu lema é ‘lembrar é volver a vivir’ e transmiten moito esa forza que teñen non soamente para recuperar este tipo de construcións, senón tamén para tecer un colectivo arredor da recuperación de imaxes e obxectos ou o fomento de actividades culturais.

Hai un labor que vai más alá da reconstrución do volanteiro e para min é un luxo poder achegarme con admiración a estes dous colectivos. É moi interesante entender estas pezas dentro dun proxecto que dialoga con traballos doutros países e xustamente estes días no festival Mares da fin do mundo puidemos ver como hai un inconsciente colectivo que produce profesións semellantes nas xeografías semellantes, como ocorre co mar.

Máis en CULTURA
Comentarios